Punaisen paholaisen voittomarssi

Punaisen paholaisen voittomarssi

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text disable_pattern=”true” align=”left” margin_bottom=”0″]Jokainen aidosti uusi, ravistava idea kohtaa kolme vastustuksen tasoa.

Ensimmäiseksi. Kun idea tulee julki, se vaietaan kuoliaaksi tai sitä vastaan hyökätään aggressiivisesti.

Toiseksi. Kun idea alkaa saavuttaa menestystä, todetaan sen olevan mahdotonta toteuttaa käytännössä.

Kolmanneksi. Kun idea on menestynyt, sanotaan, että itse asiassa mehän se alun perin keksittiin, mutta emme viitsineet toteuttaa.

Kuulostaako tutulta viime aikaisten uutisten kohdalla?

Vastustuksen tasoista kerrottiin vähän yli kaksi vuotta sitten ilmestyneessä Ravistajat-kirjassa. Siinä listattiin 10 ohjetta menestykseen ja pääosaan nousi 10 toimialaansa ravistellutta yritystä.

Kaikki ravistajat ovat saaneet ja saavat yhä lokaa niskaan. Miksi? Koska ne haluavat muuttaa vanhoja rakenteita. Ravistus tuo mukanaan myös kasvun.

Erityisesti rapa on viime vuosina roiskunut Pekka Mötön ja hänen johtamansa Onnibusin niskaan. Kilpailijoille yritys näyttäytyy ”punaisena paholaisena”, muille se on ilmiö.

Onnibusin kasvutarina on järisyttävä ja jokaisen kasvuyrittäjän pitää se kuulla.

Möttöä ja kumppaneita on ajanut eteenpäin vahva visio ja vaatimustaso tehdä asioita paremmin. Se näkyy koko henkilökunnan innostuksessa. Johdon yksi suurimpia saavutuksia onkin ”myydä” ajatus Onnibusista rahoittajan lisäksi yhtiön työntekijöille.

Se ei ole helppoa, mutta se on välttämätöntä. Jos nimittäin haluat tietää miten yritykselläsi menee huomenna, on syytä katsoa omia työntekijöitäsi.

Myös ajoitus on osunut nappiin. Onnibus on ollut otsikoissa oikeastaan perustamisestaan lähtien. Vaatii paksua nahkaa ottaa iskuja vastaan välillä oikealta ja vasemmalta.

Lopputuloksena Onnibusista ja bussimatkustamisesta on kuitenkin tullut synonyymi. Oikeastaan Onnibusista ja joukkoliikenteestä on tullut synonyymi. Sen on saanut VR:kin kokea.

Oikeanlainen ravistus, kunnianhimo, vaatimustaso ja innostus pitää löytyä jokaisen kovaa kasvua havittelevan yrityksen identiteetistä.

Voit olla ylpeä, jos yrityksesi on päässyt edes ensimmäiselle vastustuksen tasolle. Sinne ei peruutuspeiliä tuijottamalla pääse.

 

– Kimmo Koivikko

Kirjoittaja toteutti unelmansa ja on nyt osakkaana vajaat kolme kuukautta vanhassa Hube Helsinki Oy:ssä, www.hubehelsinki.com. Lisäksi hän on Boardman2020-kasvuyritysverkoston ja Suomen liikemiesyhdistyksen hallituksen jäsen.

Alkuperäisesti julkaistu tässä[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]